Nicola Samori s-a născut în 1977 în Italia. Samori pictează cadavrele unor celebre opere de artă.
Lucrările sale sunt reproduceri după picturile maeștrilor artei baroce, făcute în tehnica specifică a clar-obscurului, pe care apoi le distruge într-o manieră violentă, zgâriind, străpungând, mutilând suprafața lor folosind cuțite, bisturie, vopsea impasto grea, diluant sau chiar metal. Drept urmare, ceea ce odată părea o pictură clasică, devine o lucrare contemporană eclectică. Samori e un iconoclast. Arta lui chestionează perenitatea valorilor și ridică, de asemenea, probleme legate de teme fundamentale cum ar fi libertatea, violența, idolatria. Creațiile lui sunt concepute într-un spectru vădit dramatic și sumbru.
Aceasta este cheia de lectură a lucrărilor lui Samori. Ceea ce spune artistul este că arta e la fel de muritoare, perisabilă, degradabilă ca orice organism. Dacă e vie e și muritoare. Nu e nimic infailibil în ea. El îi reneagă „puterile numinoase” care i-au fost atribuite, nu îi recunoaște imortalitatea. Imaginile capodoperelor care reflectă pilonii unor culturi apuse au devenit ininteligibile pentru contemporani, au suferit un grad de degradare care le-a mortificat.
Nicola Samori ne spune că nici o creație nu e superioară trăirii și experienței umane propriu-zise.
Pictura lui Samori, morbidă în limbajul estetic, pledează în fond pentru o filosofie vitală, solară, care refuză să separe corpul de spirit, fie el al operei sau al ființei umane.
El refuză cultul pentru creație și idolatria formei.
Imagini: Nicola Samori – Artsy