Michele Mikesell
Lucrările ei sunt parabole ludico-tragice ale mediilor urbane postmoderne și ale societății de consum. Personajele portretizate sunt bufoni ai lumii […]
Disciplina ca reper în reforma educațională a Mariei Tereza
O reformă a paradoxurilor, în care cenzura industriei cărții a coexistat cu alfabetizarea într-un ritm de marș accelerat al tuturor […]
Metamorfoza papei și nevoia europenilor de reazem
Căci, psihologic, însinguratul om postmodern e „copilul ploii”. Are, desigur, dreptul la ateism sau agnosticism și dispune de o alcătuire […]
Fata pe care frumusețea o făcea să plângă
Dacă bucuria e deplină doar când e împărtășită, frumusețea te izbește cel mai puternic când ești singur. Hemingway povestea cum, […]
Teatrul de artă, livada, biblioteca, înșelătoarea criză a culturii…
În postmodernismul sau în post-postmodernismul nostru nu e deloc exclus să fi scăzut consumul de cultură. Poate că suntem și […]
Întrezăriri prin lumina noului stil moral promovat de sociologul român Ernest Bernea
Penița scriitorului a rămas la firul ierbii. Scrierile lui Bernea atrag prin simplitatea, rafinamentul şi profunzimea gândirii, prin echilibrul judecăţilor, […]
Gary Saul Morson: Tirania teoriei
Toulmin și-a petrecut cariera luptându-se împotriva acestui tip de erori logice, pe care le-a găsit nu doar eronate din punct […]
Linşarea intelectualilor în perioada comunistă. Cazurile Golopenţia şi Mărgineanu
Linşarea intelectualilor, în perioada comunistă, a fost unul din scopurile regimului instaurat abuziv în România. Linşarea mediatică propagată de ziarele […]
Ce oglindește, de fapt, opera de artă?
Opera cea mai exactă nu este și cea mai frumoasă, iar în procesul de creație este necesar să introducem și […]
Ușa interzisă. Aceeași sau mereu alta?
Ce am făcut de fapt? Am ales cu prioritate din partea de noutăți a bibliotecii mele „Impudoare”. Am făcut, așadar, […]
Educația clasică sau exercițiul de a te lua în stăpânire
Partea bună este că astăzi am depășit, într-o oarecare măsură, această dihotomie aparentă între educația științifică și cultura umanistă. Nimeni […]
Educație (și) fizică
Ce învățăm despre educație atunci când învățăm fizică clasică și fizică modernă? Învățăm că a avea o educație strict clasică […]
O perspectivă asupra educației clasice
Omul educat, din punctul meu de vedere, nu își schimbă caracteristicile în funcție de context sau societate, epocă. Anticii educați […]
Educația clasică și prefacerea emoțiilor-obstacole în emoții-aliați
Ce legătură există, totuși, între toate acestea și educația clasică? Simplu: orice ideal de educație – fie el clasic sau […]
Despre lucruri inutile de învățat
O constatare irezistibilă prin evidența ei: elevii – şi de ieri, şi de azi – au „de învățat” (adică de […]
Merkel și Zemmour, sfârșit și debut european cu nori cenușii la orizont
Ce va fi, oare, cu motorul franco-german al Europei? Va continua să funcționeze, chiar dacă nu la turații maxime? Se […]
Robert P. George: Liberalismul gnostic (Partea a II-a)
În sfera filosofiei morale și practice, există puține proiecte mai necesare decât recuperarea perspectivei de bun simț conform căreia persoanele […]
Studenții lui Allan Bloom
De-a lungul carierei sale de profesor universitar, Bloom a considerat că studenții americani ajung la Universitate tabula rasa, începându-și educația temeinică […]
Interviu cu Ștefan Theodor Vârtejaru: „Cunoașterea plenară a lumii înconjurătoare mă face extraordinar de fericit”
Relația mea cu muzica clasică românească, la fel ca cea cu cultura românească în general, este atât afectivă, cât și […]
Despre ce vom mai vorbi între noi?
Ce vreau eu cu aceste amintiri? Să vă atrag atenția asupra faptului că o cultură se construiește pe referințe comune. […]
Suspensia mesianică hegeliană
În concluzie, nu există nici un motiv să decretăm istoria ca sfârșită în sens kojèvian. În plan politic, când asertăm […]
Ora de religie și drama analfabetismului religios
În mijlocul tuturor posibilităților de care dispunem astăzi de a ne cultiva și edifica personalitatea, indiferența generalizată față de studiu […]
Interviu cu domnul Dinu Zamfirescu: „Într-un regim liberal, pionul principal este individul”
Redacția Syntopic l-a invitat pe domnul Dinu Zamfirescu, decanul de vârstă al seniorilor liberali români, la o discuție privind esența […]