Întrezăriri prin lumina noului stil moral promovat de sociologul român Ernest Bernea
Penița scriitorului a rămas la firul ierbii. Scrierile lui Bernea atrag prin simplitatea, rafinamentul şi profunzimea gândirii, prin echilibrul judecăţilor, […]
Gary Saul Morson: Tirania teoriei
Toulmin și-a petrecut cariera luptându-se împotriva acestui tip de erori logice, pe care le-a găsit nu doar eronate din punct […]
Linşarea intelectualilor în perioada comunistă. Cazurile Golopenţia şi Mărgineanu
Linşarea intelectualilor, în perioada comunistă, a fost unul din scopurile regimului instaurat abuziv în România. Linşarea mediatică propagată de ziarele […]
Ce oglindește, de fapt, opera de artă?
Opera cea mai exactă nu este și cea mai frumoasă, iar în procesul de creație este necesar să introducem și […]
Ușa interzisă. Aceeași sau mereu alta?
Ce am făcut de fapt? Am ales cu prioritate din partea de noutăți a bibliotecii mele „Impudoare”. Am făcut, așadar, […]
Educația clasică sau exercițiul de a te lua în stăpânire
Partea bună este că astăzi am depășit, într-o oarecare măsură, această dihotomie aparentă între educația științifică și cultura umanistă. Nimeni […]
Educație (și) fizică
Ce învățăm despre educație atunci când învățăm fizică clasică și fizică modernă? Învățăm că a avea o educație strict clasică […]
O perspectivă asupra educației clasice
Omul educat, din punctul meu de vedere, nu își schimbă caracteristicile în funcție de context sau societate, epocă. Anticii educați […]
Educația clasică și prefacerea emoțiilor-obstacole în emoții-aliați
Ce legătură există, totuși, între toate acestea și educația clasică? Simplu: orice ideal de educație – fie el clasic sau […]
Despre lucruri inutile de învățat
O constatare irezistibilă prin evidența ei: elevii – şi de ieri, şi de azi – au „de învățat” (adică de […]
Merkel și Zemmour, sfârșit și debut european cu nori cenușii la orizont
Ce va fi, oare, cu motorul franco-german al Europei? Va continua să funcționeze, chiar dacă nu la turații maxime? Se […]
Robert P. George: Liberalismul gnostic (Partea a II-a)
În sfera filosofiei morale și practice, există puține proiecte mai necesare decât recuperarea perspectivei de bun simț conform căreia persoanele […]
Studenții lui Allan Bloom
De-a lungul carierei sale de profesor universitar, Bloom a considerat că studenții americani ajung la Universitate tabula rasa, începându-și educația temeinică […]
Interviu cu Ștefan Theodor Vârtejaru: „Cunoașterea plenară a lumii înconjurătoare mă face extraordinar de fericit”
Relația mea cu muzica clasică românească, la fel ca cea cu cultura românească în general, este atât afectivă, cât și […]
Despre ce vom mai vorbi între noi?
Ce vreau eu cu aceste amintiri? Să vă atrag atenția asupra faptului că o cultură se construiește pe referințe comune. […]
Trei perspective asupra educației clasice: Teodor Baconschi, Mircea Morariu și Paul Dragoș Aligică
În ultimele două secole, atât evoluțiile din filozofie, cât și schimbările sociale și economice au pus sub semnul întrebării natura […]
Robert P. George: Liberalismul gnostic (Partea I)
Ideea conform căreia ființele umane sunt entități necorporale care „locuiesc” în corpuri impersonale este una recurentă. Deși principalele curente ale […]
Cultura europeană și logica terțiului inclus
Reușind să-și depășească, de multe ori dramatic și traumatizant, impasurile și nesiguranțele, Europa a oferit singurul cadru de evoluție multiplă, […]
Și totuși, cum să ne creștem copiii?
Care să fie oare relația dintre metodele de creștere a copilului favorizate de o cultură și tendințele psihopatologice ale acelei […]
Cancel culture la români
Această confruntare pe marginea unei așa-zise „cancel culture” care a început în marile centre universitare americane a ajuns, prin diferite […]
O călătorie în arborele strămoșilor
Genealogia nu are un statut epistemic distinct de cel al istoriei, fiind supusă unor rigori metodologice echivalente, expuse întotdeauna subiectivității […]
Trump și Kamala în (mai multe de) cinci cuvinte
Cum ar fi dacă i-am ruga pe Kamala și pe Trump să se descrie în cinci cuvinte? Kamala ne-ar spune […]
Interviu cu Cosmin Ciolacu: „Persoanele cu dizabilități se confruntă cu lipsa de educație a publicului larg”
Am discutat cu Cosmin despre parcursul său, despre condiția persoanelor cu dizabilități și despre cum se raportează societatea modernă la […]