Radhika Khimji este născută în 1979 în Oman. A absolvit Slade School of Fine Art din Londra, a făcut studii postuniversitare la Royal Academy of Fine Arts și un master în Istoria Artei la University College London. Creațiile ei au fost prezentate în numeroase spații expoziționale și muzee de artă contemporană din țara natală, din Dubai, Anglia, Qatar, Germania, Austria și au fost selectate în târguri internaționale de artă, precum Art Dubai, India Art Summit și Art Basel Miami Beach sau Bienala Jogja.
Creează colaje, instalații și forme de artă hibride despre cenzură. Abstracția nu este, în cazul ei, o opțiune estetică, ci o șansă de a exprima voalat, codificat, ceea ce cultura dominantă reprimă, interzice și cenzururează. Ea sparge tăcerea, scoțând la iveală frânturi și fragmente din ceea ce nu își poate permite să exprime plenar.
Artista din Oman ar vrea să vorbească despre corp, să-și spună povestea trupului și a emoțiilor sale, a sexualității, într-un context social în care un asemenea fapt e inacceptabil. Creațiile ei sunt o continuă aluzie la această cenzură; ea își rupe povestea în bucăți, așa cum ar rupe o scrisoare și ar arunca în fiecare zi câte o fâșie din ea, în așa fel încât, dacă cumva ar încăpea pe mâna unui potențial răuvoitor, chiar dacă acesta ar putea bănui întregul, nu ar avea suficiente date încât să o poată încrimina. Chinul intim de a îți reprima mereu elanul de a vorbi apare în creațiile ei sugerat de alăturările frapante și uneori stridente între obiecte și elemente care aparțin celor două lumi: cea intimă și cea socială. Prăpastia dintre ele este evidentă.
Radhika Khimji recurge la metode ingenioase și subtile de construcție pe suprafața unei imagini, destabilizând intenționat relația dintre imagine și materialele folosite. Ambiguitatea este construită, este rezultatul unei voințe de a ermetiza mesajul. Termenii sunt stabiliți în flux, plasând pictura, desenul, fotografia și sculptura într-o relație tensionată, care exprimă subliminal contradicții și adversități, dualități inconfortabile. Stilul ei șterge deliberat identitățile elementelor reprezentate, în așa fel încât privitorul să nu le poată plasa într-o corespondență directă cu realitatea sau cu experiențe recognoscibile. Imaginile ei sunt surogat, de substituție, ea pictează contexte, nu evenimente; efectele de seră ale unor experiențe și nu natura sau topica desfășurării lor.
O serie de lucrări prezintă contururi de corpuri, deformate grosolan, schițate parcă de o mână de copil sau de un artist diletant. În plus, ele sunt colorate într-un mod ridicol, care sugerează costumele de clovni. Cam asta e corpul uman într-o cultură care îl stivește, neagă, ascunde, denigrează, ignoră și marginalizează.
Mutilarea genitală sau represiunea sexuală la care sunt expuse femeile în anumite culturi tradiționale e uneori doar psihologică, dar și această strivire a libertății lor e tot un rapt, tot o formă de tortură și teroare intimă.
Imaginile acelea de trupuri ridicole și diforme, de butaforie, este expresia modului în care e strivit adevărul despre condiția umană într-un regim totalitar.
Radhika Khimji transpune în arta sa durerea de a nu a avea o voce limpede, de a nu putea spune decât fragmente din ceea ce ar avea de spus și acelea diluat și distorsionat… O cultură în care adevărul vieții e ținut sunt văluri. Durerea e redată de nunațele monocrom-întunecate ale lucrărilor, de negrul care sugerează doliul și de roșu care invocă sângele.
În 2017, Radhika Khimji a fost artist-rezident al Galeriei Krinzinger. În prezent lucrează și trăiește alternativ în Muscat și în Londra.